Lectura, entre el goig i la necessitat (català)

Per què hem de continuar llegint durant el segle XXI? Quins beneficis ens aporta la lectura? Qui decideix què llegir o no llegir? On està el límit del plaer i de l'obligatorietat de llegir? Per què no llegeixen els no-lectors?

Amb aquestes interessants preguntes s'ha obert el debat que portava per títol "Lectura, entre el goig i la necessitat" dins dels actes d'una nova edició de Kosmopolis, en el que estaven convidats l'escriptor i dramaturg mallorquí Sebastià Portell i el professor i doctor en Antropologia Cultural, Joaquín Rodríguez. El debat ha estat excel·lentment conduït per Angelina Cabré de #bibliotequesbarcelona.


 

Sebastià Portell ha explicat que "Les nenes que llegien al lavabo" va nèixer després de viure una experiència personal en la que es va sentir prejutjat. "Participava en un recital de poesia al bar Original de Barcelona quan un company em va parlar de l'obra literària de Josep Pla. Li vaig confessar que no havia llegit res de Pla i em va dir que si no havia llegit Pla, no podia escriure en català". El jove escriptor no va entendre aquest menysteniment. "Em preocupa que hi hagi persones que decideixin sobre el que podem fer o no, en funció del capital cultural", ha dit, tot recordant que un dels capítols del llibre es titula "Contra el cànon, canonades", en clara defensa del trencament dels estereotips en la literatura i l'interès per la lectura.

Per la seva part, Joaquin Rodríguez, autor de "La furia de la lectura. Por qué seguir leyendo en el siglo XXI", ha posat d'exemple experiments que han servit per desenvolupar pràctiques lectores d'una manera "multimodal", com el que es va fer en una presó dels Estats Units on es va aproximar "Moby Dick" als reclusos a partir de diferents fòrmules: teatre, música, multimèdia, etc. L'autor i professor recorda que l'ésser humà "no té predisposició a llegir, sinó que és una tecnologia per fixar el coneixement". Rodríguez ha insistit en què "és un miracle renovat cada vegada que hi ha algú en el món que aprèn a llegir".

Digitalització versus literatura

Però, com pot perdurar la lectura precisament en un món cada cop més digital? Els dos autors han defensat la coexistència dels dos móns. "Hem de tenir una actitud oberta i crítica amb la literatura que ve" manifestava Portell. "Si volem que els adolescents i infants llegeixin hem de desdibuixar la diferència entre ells i nosaltres i entrar en el diàleg intergeneracional", ha afegit.

En aquest sentit, Rodríguez ha posat en dubte l'eficàcia de les campanyes lectores. "Dubto que ningú es motivi a llegir més amb el cartells enganxats als busos de Madrid, més aviat crec que generen rebuig", deia el conferenciant. 

I aleshores, com es pot fomentar la lectura? Quines eines imaginatives tenim que no provoquin l'efecte contrari? 

Joaquin Rodríguez ha citat el pedagog Paulo Freire, que va fer una gran tasca en l'afabetització d'adults. Doncs bé, Freire proposava que les biblioteques dels pobles es nodrissin d'històries reals dels camperols. Rodríguez ha defensat el paper de les biblioteques per democratitzar la cultura i fer-la accessible. 

I quins són els beneficis de llegir?

Segons l'autor de "La furia de la lectura" en té molts: 

  • estimula el pensament crític
  • ens dóna tranquil·litza més que qualsevol programa de mindfullness
  • ens allarga la vida (retarda molt l'aparició de certes enfermetats com l'Alzheimer)
  • estimula les capacitats cognitives
  • és una extraordinària arma de resistència
El debat també ha servit per posar sobre la taula pràctiques com lectures en veu alta.



Kosmopolis és una trobada literària amb periodicitat biennal, que se celebra al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) des de l'any 2002 i que pretén ser un altaveu de la literatura en totes les seves vessants. Per aquest cicle han passat autors molt interessants que han compartit Diàlegs com per exemple el de dijous passat entre Maggie O'Farrell, Gemma Ruiz Palà i Begoña Gómez Urzaiz o el de divendres al vespre entre Lana Bastasic, Tatiana Tibuleac i Xènia Dyakonova. El cicle acaba aquest aquest diumenge, 20 de juny de 2021. Si voleu consultar algunes de les activitats podeu fer click aquí, on tindreu accés al canal Vimeo.



Com veieu el futur de la lectura? Per què creieu que hem de seguir llegint? Com podem motivar als nostres joves sense generar rebuig? Quin paper tenim les famílies, educadors, biblioteques, autors i editors? 

by Marta Queralt


Comentarios

Entradas populares